Villa Solvang – landhandleri i Kråkstad
I nærområdet til Kråkstad stasjon ble det rundt århundreskiftet 1900 opprettet flere butikker. Først ute var Dal handelsted i Dalsbakken, hvor Ludvig Brække (1870–1949) var betjent en tid. Dette inspirerte Ludvig til å bygge seg en staselig sveitservilla vis-à-vis stasjonen, kalt Solvang. Her ble forretningen «Ludvig Brække & Co» etablert i 1901, sammen med søstrene Anna og Laura. I 1910 finner vi en beskjeden avisreklame (det var blitt tillatt med salg av alkoholsvakt øl): «Tomflasker modtages i vor forretning til en pris af 4 øre pr stk som betalingsmiddel for varer».

Villaen hadde en vakker glassaltan mot veien og åpne verandaer mot sør hvor det ble anlagt en flott hage. Det ble også bygd et stabbur og et mindre hus, «Lille Solvang», som på 1920–30-tallet ble brukt til bakeri hvor bakerne Johnsen og Eriksen bodde. Denne husklyngen dannet, sammen med naboeiendommen «Heimdal», et trivelig torg ut mot Stasjonsveien med god plass til å binde hesten mens handelen pågikk. Dette gatemiljøet ligger inntil stasjonsområdet som er gitt vernestatus – et område som har bestått i mer enn hundre år!

Ludvig var en allsidig mann med mange interesser. Han sto i 1904 i spissen for å gjenopprette Kraakstad skytterlag, og i 1934 var han med på 30-årsfeiringen! (Merk: I 1979 ble 75 år feiret, men 8 år senere ble 125 år markert ut fra det opprinnelige stiftelsesåret 1862!)

Ludvig deltok aktivt i «Kraakstad dramatiske forening», én gang som instruktør i et lokalt teaterspill (1920), en annen gang med besøk av skuespiller fra Nasjonalteateret.

Ludvigs søster, Laura, var lærerinne ved Mørk og Østby skolekrets. Hun levde lengst, men før sin død skjenket hun en stor sum, kr 50 000, til utsmykning av Kråkstad kirke – penger hun hadde arvet fra sin bror.

Kjøpmann Ludvig Brække og bonde Johan Ambjørnrud var godt kjente gjennom skytterlaget hvor Johan var formann 1932–1936, en periode hvor de begge også satt i herredstyret. Johan kjøpte Brækkegården (Solvang) etter Ludvigs kjøpmannstid som strakk seg frem til krigen.

Kolonialen ble videreført av ulike drivere; Johanne Bieltvedt, Gulborg Ambjørnrud Åvatsrud og så Aagot Nøkleby som solgte den til Ingrid og Magnus Westhagen – de drev den mellom 1952 og 1955. Deretter overtok Mads Sootholtet som etter hvert nedla butikken rundt 1970.

En kinoreklame  på Ski kino lød slik: «Kaffen – Dagens store hyggestund! Men den må være fra Mads Sootholtet, Kråkstad».

Under butikkeier Westhagens tid dukket Norsk Film A/S opp med ønske om å spille inn film basert på boken «Trost i Taklampa» av Alf Prøysen. Fra butikken var det god utsikt til stasjonen hvor hovedpersonen, Gunvor Smikkstugun, skulle komme med toget «hemmat på sammarsferie». Britt Westhagen husker godt da skuespillerne Grete Nordrå og Pål Bang Hansen okkuperte hjemmet hennes under innspillingen. Grete brukte spisskammerset til kostymeskifte!. Det deltok i alt ca 10 skuespillere samt noen lokale statister.

Se mer: Kalender 2023.